יום ראשון, 1 במרץ 2020

תרגיל למידה בחירום- עלילות הראשית

תרגיל ארצי למידה בחירום

תלמידים יקרים,

ביום ראשון תאריך 01/03/20 עם סיום הלימודים יתקיים תרגיל ארצי ללמידה מרחוק בחירום לכל כיתות בית הספר, בו יתרגל כל תלמיד בביתו למידה מקוונת בהנחיית מוריו.
תרגיל זה הוא חובה לכל התלמידים!
מטרת התרגיל היא לבדוק את היכולת לקיים למידה ותקשורת בין מורים לתלמידים בעיתות חירום. 
ביום זה, לאחר שתגיעו לביתכם משעה 16:00 אחה"צ, הנכם מתבקשים להיכנס לבלוג הכיתתי ולרשומה זו,
ולבצע את המטלות המפורטות בהמשך. 
יש לבצע את המטלות עד השעה 22:00.


עלילות הראשית – שיעור ללמידה מרחוק
המילה הפותחת את ספר 'בראשית', מרמזת על המוטיב המרכזי של הספר:
ראשית בריאת העולם,
ראשית האנושות
וראשיתו של עם ישראל.
בשיעורים שלמדנו עד כה, עסקנו במאפיינים של בריאת העולם, בהתייחסות לתמה:
"פחד, אימה ומסתורין".
פרק ג', אותו התחלנו ללמוד, עוסק בעונשיהם של אדם וחוה בגלל האכילה מפרי "עץ הדעת טוב ורע" ובגירוש מגן עדן.

בשיעור זה נתמקד באפיון דמותו של הנחש, כמי ששיכנע את האישה לאכול מפרי עץ הדעת, על אף האיסור האלוהי, וכאחד מהיצורים המיתולוגיים שנזכרים בתנ"ך.
במהלך הלימוד על יצורים מיתולוגיים בתהליך בריאה, למדנו על שיר העלילה שרווח במסופוטמיה (המזרח הקדום)  'אנומה אליש'.
גם בעם ישראל התקיימה שירת עלילה המספרת את עלילותיו וגבורתו של האל, הבורא עולם ומכניע את ברואיו שניסו למרוד בו.
שרידי שירת העלילה הישראלית הקדומה משולבים בדברי הנבואה, בדבריהם של משוררי 'תהילים' ובספרות החוכמה (איוב, קהלת)
המורדים באלוהים על-פי הכתובים במקרא מכונים בשמות: ים, תהום, תהום רבה, רהב (שר של ים). העוזרים של הים הם מפלצות הים, הנזכרים בשמות: לוויתן, תנין, נחש בריח, נחש עקלתון.
זמן המרד נזכר בדרך כלל בתקופת הבריאה על ידי אלוהים, והוא מצוין במילים: ימי קדם, דורות עולמים.

משימת הלימוד
לפניכם שני ציטוים מספר ישעיהו (המופיע בקובץ: 'נביאים אחרונים). קראו את הכתוב וענו על השאלות:
 "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עוז֙ זְר֣וֹעַ יְהוָה עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם דּורוֹת עוֹלָמִים הֲלוֹא אַתְּ היא הַמַּחְצֶבֶת רַהַב מְחוֹלֶלֶת תַּנִּין.  הֲל֤וֹא אַתְּ הִיא הַמַּחֲרֶבֶת יָם מֵי תְּה֣וֹם רַבָּה הַשָּׂמָה מַעֲמַקֵּי יָם ,דֶּרֶךְ לַעֲבור גְּאוּלִים".  (ישעיהו, פרק נ"א, פסוקים 9 -10)
1.      עיינו בציטוט שלמעלה, וענו על השאלות:
א. מה מבקש הנביא מאלוהים ואילו אירועים הוא מזכיר במהלכם הראה האל את כוחו?
ב. מי הם היצורים המיתולוגיים המוזכרים בפסוקים אלה, שעל פי המיתוס היו אויביו של האל?

2.      "בַּיּ֣וֹם הַהוּא יִפְק֣ד יְהוָה בְּחַרְבוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִיחַ וְעַל֙ לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּת֑וֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם". (ספר ישעיהו, פרק כ"ז, פסוק 1)
כיצד מתואר אלוהים בפסוקים שלמעלה, ומי הם היצורים המוזכרים בפסוק זה?
המושג "רע" קשור בתודעת העם בנחש, נחש עקלתון ונחש בריח, ולכן בסיפור גן העדן הנחש הוא סמל הרוע, המפתה למעשה שלילי, שהשלכותיו, על פי המסופר בתנ"ך, השפיעו על המין האנושי כולו.

משימת רשות:
גם במדיום הקולנועי, יש התייחסות לנחש כמעורר פחדים קמאיים (או פוביות).
צפו בסרט "אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה", וכתבו:
כיצד מתוארת בסרט הפוביה של הגיבור, אינדיאנה ג'ונס, מנחשים, ומה מקורה של פוביה זו על פי הסרט?


עבודה נעימה!


איך כותבים תגובה בבלוג
1. בחרו  (תחת הפוסט):  >הוסף תגובה[      או  >השב[        או  >אין תגובות  
2. הקישו את דבריכם בתיבה הלבנה, תחת הכותרת "הוסף רשומת תגובה"
3. בחרו  בתיבה ליד "הגב כ:"
4. בחרו >שם/כתובת אתר
5. כתבו בתיבה תחת "שם" את שמכם המלא
6. בחרו  >המשך
7. בחרו  >פרסם


בהצלחה, יויו ויעל

29 תגובות:

  1. 1א'. לדעתי, הנביא מתפלל לאלוהים להושיט זרוע לדורות עולמים, אנשי הנצוח בגבורות ונפלאות. והוא מזכיר את התנינים שכנראה גם להם צריך להושיט זרוע, וגם בקיעת ים סוף שמחרבת מי תהום רבים, וגם כן עשוי להם עתה.
    1ב'. לפי הכצוב היצורים היו: מחוללת התנין הידועה כפרעה.
    2. לדעתי אלוהים מתואר כ'רע' או כ'אויב', מפני שבפסוק העליון הוא כביכול לא התייחס לבקשתו של הנביא, ובפסוק השני הוא פוקד בחרבו הגדולה והחזקה את הלויתן, נחש הבריח ונחש העלתון, וגם הרג את התנין.

    השבמחק
  2. מיכאל חמיצר

    1. א. הנביא מבקש מאלוהים עזרה לו ולשאר בני ישראל כמו שעזר להם בעבר, הוא מזכיר את סיפור יציאת מצרים שם אלוהים עזר לבני ישראל לחצות את ים סוף.
    ב. הנביא מזכיר יצורי מים, בניהם התנין.
    2. בפסוק הזה אלוהים מתואר בצורה קשה מאוד ואלימה - הוא הורג את התנין ושולט ביד קשה (בקשיחות) על הנחשים ועל הלוויתן. היצורים המוזכרים הם לוויתן, נחש בריח, נחש עקלתון ותנין.

    השבמחק
  3. 1.א. הנביא מבקש מאלוהים להתעורר וללבוש עוז כלומר לגייס אומץ כמו בימים עברו.
    1.ב. הנביא מזכיר את כריעת ים סוף כדוגמה לכוחו של האל.
    2. בפסוק אלוהים מתואר כשליט אחזור אשר שולט בכשיחות בנתיניו, מספרים שהוא פוקד בחרבו הקשה והגדולה, ואפילו מסופר שהוא הרג את הנחש

    השבמחק
  4. אלה חממה

    1-
    א. הנביא מבקש מאלוהים לעזור לו ולבני ישראל, אני חושבת שהוא מזכיר את יציאת מצריים כאשר אלוהים חצה את ים סוף.

    ב. הנביא מזכיר את התנין.

    2- אלוהים נוהג בקשיחות בלוויתן, בנחש הבריח ובנחש העקלתון, ואת התנין, הרג.

    השבמחק
  5. מאיה יצחקי
    1. א. הנביא מבקש מאלוהים להתגלות גם עכשיו כפי שהתגלה בעבר, ולעשות נסים ונפלאות כפי שעשה בעבר ולגאול את העם ולהביא להצלתו.
    הנביא מזכיר ארוע היסטורי חשוב: קריעת ים סוף לאחר יציאת מצריים כשבני ישראל עברו ביבשה והמצרים טבעו הים.
    1. ב. היצורים המוזכרים בפסוקים אלה:
    רהב ותנין, שהן שתי מפלצות מוכרות במיתולוגיה של עמי המזרח.

    2. היצורים המוזכרים בפסוק זה:
    שתי מפלצות ימיות: לויתן נחש –בריח, ולויתן נחש עקלתון, ושוב מוזכר התנין. גם חיות אלה הן מפלצות.
    מוזכר כי אלוהים ניצח והביס אותן. כך שזה מתאר אותו כי התנהגותו קשה ביותר.

    השבמחק
  6. שרה ודויד (מז׳1)
    1.א) הנביא מבקש מאלוהים לעזור להם, מפני מפלצות הים, שהוא (אלוהים) עצמו ברא.
    ב) מוזכרים בפסוקים אלה יצורים ימיים, כמו, התנין שהוא בעצם אחד ממפלצות הים (עוזריו של הים).
    2. אלוהים מתואר כ׳אויב׳ או כאיש ה׳רע׳ שבסיפור.
    היצורים המוזכרים בפסוקים אלה הם; לויתן, נחש בריח ונחש עקלתון (שהם גם מפלצות הים).

    השבמחק
  7. יאיר אלעד
    1. א'- מה שהנביא מבקש מאלוהים הוא שאלוהים יראה את כוחו וגדולתו כמו בעבר. כמו בסיפורים על על בראית העולם, שבהם חצה בין השמיים לארץ וברא בהם את התנינים, כמו כן גם את סיפור יציאת מצרים שם חצה את ים סוף בשביל שבני ישראל יוכלו לעבור.
    ב' היצורים המתולוגיים במוזכרים בטקסט הם- רהב, שר הים, והתנין.

    2. בפסוק דמותו של אלוהים מוצגת בחזקה במיוחד ואף בלתי מנוצחת, כישות שדבר לא יכול להביסה.
    היצורים המוזכרים בפסוק הם- הלוויתן, נחש הבריח, נחש העקלתון והתנין.

    בונוס: הפוביה של אינדיאנה ג'ונס מנחשים, נחשבת לאחת החולשות המנטליות היחידות שלו. פוביה קיצונית שמתפרצת בכול פעם שרואה נחש.
    מקור החולשה הופיע בסרט אחר של אינדיאנה ג'ונס שנקרא- 'אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון' שבו מוצגת לנו לסצנה קצרה ההרפתקה הראשונה של אינדיאנה ג'ונס כאשר היה בן רק נער. בהרפתקה, נכלא למרדף רכבת בדרכה אל הקרקס, ונפל בטעות אל קרון מלא בנחשים והם מזדחלים על כול גופו, נכנסים לו בשרוולים, בנעלים, במכנסיים, ומותיר אותו מצלקת שנשא לכול חייו הבוגרים.

    השבמחק



  8. מגישה: נופר עמיעז
    1. א- הנביא מבקש מאלוהים שיהיה חזק כמו בדורות הקדומים והאירועים שמתוארים הם הניצחונות של ה' על רהב, ים ותהום רבה.
    ב-היצורים המיתולוגיים המוזכרים בפסוקים אלה, שעל פי המיתוס היו אויביו של האל הם ים, תהום רבה, תנין ורהב.

    2-
    אלוהים מתואר בפסוקים שלמעלה כחרב נוקשה חזק וחסר רחמים לאויביו, היצורים המיתולוגים שמוזכרים בפסוקים הם: נחש העקלתון, נחש הבריח, הלוויתן והתנין.

    השבמחק
  9. ליבי ברוכי
    1א) הנביא מבקש מאלוהים "שיתעורר" ויעזור לו כמו בימים של בריאת העולם. הוא מזכיר את המאורע כשמשה חצה את ים סוף (בעזרת אלוהים) במשפט הבא: " ... הלוא את היא המחרבת ים", הנביא מדבר על זרועו של אלוהים, שיריד את זרועו ויעזור לו. הנביא מבקש שכמו שהעביא את כל עם ישראל ונחזיק את הים רק בשבילם שיעשה דבר דומה בשבילו.
    1ב) היצורים המיתולוגיים המוזכרים בטקסט הם: רהב ותנין, שהיו חלק ממפךצות הים.
    המשפט "...את היא המחרבת רהב ומחוללת תנין" הנביא מעצים את זרועו של אלוהים. ומציין את אויביו של אלוהים

    2) בפסוקים שקראנו אלוהים מתואר כאל הנוהג בקשיחות, או כמו אל בלתי מנוצח. לדעתי הוא מתואר כך מפני שניצח את אויביו הגדולים, אך גם כאל אגרסיבי ואפשר להוכיח את העובדה לפי המשפט הבא: "יפקד יהוה בחרבו הקשה והגדולה והחזקה על לוויתן נחש בריח ועל לוויתן נחש עקלתון והרג את התנין אשר בים" הוא פוגע בחיות: לוויתן נחש בריח ובלוויתן נח עקלתון, הוא הורג את התנין.

    השבמחק
  10. אלמה צימן

    1.א. לדעתי הנביא מבקש מאלוהים שהוא יתגלה בפניו ויעזור לו כמו שהוא עזר פעם ביציאת מצריים (בה הוא "קרע" בשביל בני ישראל את ים סוף)
    ב. היצורים המיטולוגיים בפסוק זה הם, התנין ורהב.

    2. לדעתי אלוהים מתואר בפסוק זה כישות חזקה וכל יכולה. מאוד מדגישים את השליטה שלו על בעלי החיים וכל העולם בעצם.
    היצורים המוזכרים בפסוק הם, ליוויתן, נחש בריח, נחש עקלטון ותנין.

    אין באפשרותי לצפות בסרט היום.

    השבמחק
  11. ליה צפנת

    1א.הנביא מבקש מאלוהים שיתעורר ויתן את "עוז ידו"-עזרתו. הארועים שהנביא הזכיר הם:קריעת ים סוף.

    1ב.היצוריים המיתולוגים המוזכרים בפסוקים אלה הם: תנין, רהב, ים ותהום רבה.

    2.בפסוקים אלה אלוהים הורג את התנין אך על הלווייתן, נחש הבריח ונחש העקלתון רק הפגין חומרה וקשיחות.
    לכן מתואר הפסוקים אלה לוחם רחום (לדעתי הוא איום מיכוון שיכל להרוג את כל המורדים אך בחר במקום, להרוג אחד בתור לקח לשאר עוזרי הים).

    השבמחק
  12. אמילי
    1. הנביא מבקש מאלוהים לעזור לו כמו שהוא עזר פעם לבני ישראל מיציא ממצרים
    1.ב הנביא מזכיר את הנחש
    2.בפסוקים האלה אלוהים מתואר כדמות אכזרית שהורגת את אויביו
    2.ב היצורים הם : הלוויתן,נחש הבריח,נחש העקלתון והתנין

    השבמחק
  13. זהר ודניאלה(ז1)
    1א- הנביא מבקש מאלוהים עזרה, כמו שהוא עזר להם בעבר, הוא מזכיר את ים סוף ואת משה.
    1ב- הדמויות המיתולוגיות המוזכרות בפסוק הן: תנין, רהב ושר הים
    2-אלוהים מתואר כחזק ובעל כוח.
    היצורים המוזכרים בפסוק הם: נחש בריח, נחש עקלתון, לויתן ותנין.

    השבמחק
  14. נינה דבש-
    1א- כשהנביא מדבר עם ה' הוא מבקש ממנו עזרה. מצויינת שם המילה "זרוע" שאולי זה קשור ל "אצבע אלוהים" שישמור עליו, ויעזור לו. והאירוע שהם מזכירים זה יציאת מצרים משום שכתוב שם מי תהום, כמו מי הים שמשה הפריד כדי שבני ישראל יוכלו לעבור את הים, וכמו שה' עזר להם שם שיעזור עוד פעם.
    1ב-הדמויות המיתולוגיות הן תנין והרב.
    2- אלוהים, כרגיל. מתואר החזק מכולם. הכל יכול. והדמויות המוזכרות הן: לויתן, נחש בריח, נחש עקלתון לתנין.
    משימת רשות- לא מצאתי את הסרט בנטפליקס וביוטיוב ( הסרט המלא) ולא יכולתי לעשות את זה.

    השבמחק
  15. עלמה לשם

    1.א- הנביא מבקש מאלוהים אומץ ועזרה, הנביא מזכיר את זמן המרד בבקשתו לאלוהים.

    1.ב- היצורים המיתולוגים המוזכרים בבקשה הם יצורי ים וביניהם התנין

    2. אלוהים מתואר כחזק, בעל כוח ואלים.
    היצורים המוזכרים בסיפור הם לוויתן, נחש בריח, נחש עקלטון ותנין

    השבמחק
  16. לילה נויה חיימוביץ'
    1.א. הנביא מבקש מאלוהים שיתעורר ויעזור לו כמו שעזר לבני ישראל בעבר בקריעת ים סוף.
    1.ב. הדמויות המיתולוגיות המוזכרות הן תנין ויצורי מים.
    2. בפסוקים אלו אלוהים מתואר כשידו על העליונה וכרגיל הוא החזק והשולט, מביס בקלות את הנלחמים נגדו.
    היצורים המוזכרים הם: ליוויתן, נחש בריח ונחש עקלתון.

    השבמחק
  17. רונה

    1א) הנביא מבקש מאלוהים את עוז ידו (עזרתו)

    1ב) היצורים המיתולוגיים המוזכרים הם תנין ועוד יצורי ים

    2) אלוהים מתואר ככל יכל בתור אל חזק שאין יותר חזקים ממנו.
    אך גם מרחם על החיות שלא הרגש כאשר הורג רק את התנין.

    השבמחק
  18. אמה וולף.

    1א. הנביא מבקש מאלוהים שיושיט לו יד ויעזור לו כמו שעשה בעבר, ביציאת מצריים בקריעת ים סוף. (הוא מזכיר בפסוק זה את האירוע- קריעת ים סוף..)

    1ב. הדמויות המיתולוגיות המוזכרות בפסוק הן: רהב, תנין, ים ותהום.

    2. לדעתי, אלוהים מתואר בפסוק זה כדמות רעה, אך בנוסף לכך הוא גם מוצג כשליט.
    אלוהים הורג את התנין, ושולט בקשיחות על הנחש והלויתן.- זה מעיד בעיקר על רוע.
    ה׳ הוא בעל כל יכולת, הוא שולט בהכל: בעלי החיים, הצמחים, בני האדם- ובעצם אלוהים שולט בגורלם של כל אחד ואחת.- זה מעיד על השליטה שלו.

    היצורים המוזכרים בפסוק זה הם: נחש בריח, נחש עקלטון, תנין ולוויתן.

    השבמחק
  19. מעיין

    1א- הנביא מבקש את עזרתו של ה׳, כמו שעזר לעם ישראל פעם. בפסוק הוא מזכיר את חציית ים סוף ואת משה.
    1ב- הנביא מזכיר חיות מים, וביניהן גם את התנין.

    2- בפסוק זה מתארים את ה׳ בתור דמות כוחנית נוקשה ומרשעת.
    היצורים המוזכרים בפסוק הם: נחש בריח, לויתן, נחש עקלתון והתנין.

    השבמחק
  20. יונתן עמיאל1 במרץ 2020 בשעה 11:36

    יונתן עמיאל
    1א. בפסוק זה הנביא מבקש מאלוהים עזרה ושירה עליו והאירועים שמוזכרים שם הם קריעת ים סוף ובריאת העולם ככלל.
    ב. הדמויות בפסוק שמוזכרות כאויבים של אלוהים הם הרהב התנין ועוד חיות ים.

    2.בפסוק זה אלוהים מוזכר כגדול מכולם ככל יכול וכשולט בכל החי: הוא שולט בתנינים בלוויתן בנחש בריח ובנחש העקלתון.

    השבמחק
  21. מורי-
    1א. הנביא מבקש מה' שיקום ויהיה חזק ואמיץ
    האירוע שמוזכר הוא כריעת ים סוף שמראה עד כמה חזק ואמיץ אלוהים בשיאו.
    1ב. הדמויות מן המיתולוגיה המוזכרות הן תנין ורהב.
    2.ה' מתואר כאמיץ, כחזק.
    כשהוא מכה וגובר על החיות המיתולוגיות שבציטוט הזה הן: לוויתן, נחש בריח, תנין ונחש עקלתון.

    השבמחק
  22. יואל חנוכה

    1. א) הנביא מבקש מה׳ שיעזור לעם ישראל כמו שעשה ביציאת מצריים, כשחצה את ים סוף.

    ב) בפסוק מוזכרות מיני מפלצות ימיות כמו התנין.


    2.אלוהים מתואר כקשוח וכבעל גישה נוקשה ביותר ומתואר בפסוק איך הוא התייחס ביד קשה ל: נחש בריח, נחש עקלתון, הלויתן, וכמובן התנין - שאותו ה׳ הרג.

    השבמחק
  23. דויד
    1. א.
    הנביא מבקש מ-ה' שיהיה חזק ואמיץ והאירוע הוא כריעת ים סוף.
    1. ב. הדמויות הן: רהב ותנין.
    2 אלוהים מתואר כחזק מכולם. החיות: לוויתן, נחש בריח, נחש עקלתון

    השבמחק
  24. 1א. הנביא מבקש מאלוהים לעזור לו ולבני עמו(בני ישראל),אני חושב שהוא מזכיר את יציאת מצריים כאשר בני ישראל חצו את ים סוף.

    השבמחק
  25. אורי אפל
    1.א. לפי דעתי, הנביא מבקש מאלוהים עזרה כמו שהוא עזר להם כבר בעבר ומזכיר את חציית ים סוף שהייתה בסיפור יציאת מצריים.

    1.ב. הייצור המיתולוגי שאלוהים מזכיר בטקסט הוא התנין

    2.לפי דעתי אלוהים מסתמן כשליט שידו על העליונה וגם מצד ששני רחמן מכיצד שחס על כל היצורים חוץ מהתנין,
    היצורין המוזכרים בציטוט הן:התנין, הלוויתן,
    נחש הבריח ונחש העקלתון

    השבמחק
  26. ב. לפי דעתי הנביא מזכיר את התנין.

    אלוהים נהג בקשיחות ללויתן,לנחש הבריח,לנחש העקלתון,ואת התנין הרג

    השבמחק
  27. יסמין

    1א. הנביא מבקש מה' עזרה כמו בימים עברו שבהם עזר להם (כמו כשחצה את ים סוף בזמן יציאת מצריים).
    ב. הייצורים המיתולוגים המוזכרים בפסוק זה, הם התנין, רהב, ים אשר הם מאויביו של האלוהים.

    2. הפסוק זה מתואת האלוהים בתור השליט החזק ובעל היכולות והאמצעים מעל הנחש הבריח, נחש העקלתון, הליוויתן וכמובן התנין שאותו הרג.

    השבמחק

  28. 1.א. הנביא מבקש עזרה מ- ה׳ להרוג/ להעניש את מי שמורד ב- ה׳.
    1.ב. המוזכרים בפסוק הם: ים, רהב, תנין ותהום רבה

    2. -ה׳ מתואר בפסוק כחזק מאוד וכל יכול.
    -המוזכרים בפסוק הם: לוויתן, נחש בריח, נחש עכלתון ותנין

    השבמחק